Er is haast niks zo vervelend als een vertraagde of afgeschafte trein. Je verliest er tijd mee, maar ook geld. Voorheen was het een gedoe om compensatie aan te vragen. Gelukkig gaat het tegenwoordig een stuk eenvoudiger. En is het zeker de moeite!
Trein vertraagd of afgeschaft? Dan moest je voorheen je ticket per post opsturen om aanspraak te maken op een compensatie. Dat is gelukkig niet meer zo. Sinds enkele maanden kunnen treinreizigers hun compensatieclaim online indienen via My NMBS. Je dient daar een aanvraag in met vermelding van het ticketnummer, ongeacht het type ticket. Als je een papieren ticket hebt, kun je ook een foto ervan uploaden. Voor een digitaal ticket is geen foto nodig, maar wordt om het ticketnummer gevraagd. Niet zo thuis in digitalisering en prefereer je de ‘oude manier’? Je kunt ook nog steeds je ticket aan het loket indienen of per post versturen. Een vergoeding bij de NMBS kan dan in verschillende vormen komen: een compensatie op je elektronische portefeuille via My NMBS, een waardebon of een overschrijving.
Vergoeding bij vertraging van 60 minuten of meer
Als je trein minstens 60 minuten vertraging heeft kom je in aanmerking voor een vergoeding van 100% van de waarde van je traject. Je hebt dertig kalenderdagen vanaf de datum van je treinreis om compensatie aan te vragen via My NMBS (of via de post of het loket natuurlijk). Reisde je met een Youth Multi, een Local Multi, een Standard Multi, een Student Multi, een Halftijds Abonnement of een 10-rittenkaart? Dien dan een foto van je vervoersbewijs in samen met je aanvraag. Reisde je met een abonnement (behalve Student Multi of Halftijds)? Vermeld dan je abonnementsnummer of MoBIB-kaartnummer.
Vergoeding bij herhaalde vertragingen op hetzelfde traject
Indien je herhaaldelijk te maken hebt met vertragingen op hetzelfde traject binnen een periode van zes maanden, is het mogelijk om compensatie aan te vragen voor al deze reizen gezamenlijk. Zorg ervoor dat je de reisdagen en trajecten bijhoudt en bewaar je vervoersbewijzen, omdat je deze nodig hebt voor een geldige aanvraag. Ook deze aanvraag dien je binnen dertig kalenderdagen na afloop van de zes maanden in.
- Om in aanmerking te komen voor compensatie, moet je minimaal twintig vertragingen van meer dan 15 minuten hebben, of tien vertragingen van meer dan 30 minuten.
- Bij twintig vertragingen van minimaal 15 minuten ontvang je een vergoeding van 25% per vertraging, op basis van de prijs van je traject.
- Bij tien vertragingen van minimaal 30 minuten ontvang je een compensatie van 50% per vertraging, op basis van de prijs van je traject.
In welke gevallen is de compensatie niet van toepassing?
Bovenstaande gaat niet op wanneer de vertraging is veroorzaakt door een andere vervoersmaatschappij, zoals De Lijn, TEC of MIVB. Mis je de trein door een vertraagde bus? Dan kan je geen beroep doen op de NMBS, omdat zij dit niet in de hand hebben. Ook kun je geen compensatie ontvangen indien je met gratis vervoer reisde of wanneer je ook een andere trein had kunnen nemen die je vooralsnog binnen de 60 minuten op je plaats van bestemming kon brengen. Check dus zeker of je niet ook via een andere stad kunt reizen met NMBS.
En hoe zit dat met stakingen?
Reizigers die een ticket hebben gekocht nadat de staking openbaar werd aangekondigd, hebben geen recht op compensatie. Dit is omdat je vanaf de dag van de aankondiging al op de hoogte had kunnen zijn van de geplande staking. Als je echter vóór die aankondiging al een ticket kocht, kom je wel in aanmerking voor volledige compensatie bij een vertraging van 60 minuten of meer. Op dat moment kon je namelijk nog niet weten dat er een staking zou plaatsvinden. Ook voor abonnees is er compensatie voorzien als de trein die ze wilden nemen niet reed of als deze meer dan een uur vertraging had.