In België om korting vragen vinden we vaak maar ongemakkelijk. Maar met een beetje lef en goede voorbereiding zal je merken dat het werkt, en dat je het misschien nog leuk gaat vinden ook.
Mijn verhaal over het scoren van een korting van € 150 op een designertafel maakte genoeg tongen los. We vinden korting vragen vaak gênant en doen het daarom niet. Maar eens je het aandurft om het af en toe te vragen, werpt het inderdaad z’n vruchten af en verdwijnt het gevoel van gêne vanzelf. Fijn, want je schamen om korting te vragen is nergens voor nodig.
Weinig moeite, groot effect
Waarschijnlijk volg je ons, omdat je bezig ben met bewust (be)sparen. Maar een aspect dat vaak verwaarloosd wordt hierin, is het vragen om kortingen. En dat terwijl om korting vragen je niets kost, weinig tijd vraagt en het je kan helpen om veel meer van je zuurverdiende geld in je zakken te houden.
Maar ik kan me inbeelden dat je niet goed weet hoe je het moet aanpakken. Omdat je het ongemakkelijk vindt bijvoorbeeld. Daarom wil ik graag een paar tips geven. Of je nu persoonlijk, via de telefoon of per e-mail een korting probeert te krijgen.
1. Weet aan wie je korting moet vragen
Een jonge vakkenvuller van 16 jaar heeft vaak niet de bevoegdheid of het zelfvertrouwen om zo’n gesprek met je aan te gaan. In veel winkels moet je bijvoorbeeld een manager spreken om een echt antwoord te krijgen over de mogelijkheid van een korting op je aankoop. En dit kan je verbazen, maar social media, zoals Instagram en X, zijn eigenlijk een hele goede plek om bedrijven te benaderen. De klantenservices zijn er vaak creatief en stunten weleens met zulke acties.
Probeer je het telefonisch? Als blijkt dat je tegen een muur aanloopt als je het 0800-nummer belt, vraag dan naar de afdeling klantenservice. Die medewerkers hebben bijna altijd meer speelruimte om je een beter tarief aan te bieden.
2. Vraag op het juiste moment
Korting vragen op donderdagavond vijf minuten voor sluitingstijd, wanneer de manager druk bezig is met het afrondingsproces van de dag, is misschien niet het beste moment. Kies in plaats daarvan een tijdstip waarop de winkel niet al te druk (vermijd weekenden) is om ervoor te zorgen dat de persoon in kwestie genoeg tijd heeft om een gesprek met je aan te gaan.
3. Begin met een compliment
De angst om iemand te beledigen is misschien een beetje eigen aan België. En dat is meteen ook één van de redenen waarom we om korting vragen eng vinden. Toch is om een percentje van de prijs vragen niet beledigend. Allesbehalve zelfs. En al zeker niet wanneer je het gesprek start met een compliment.
Dit toont niet alleen aan dat je hun product of dienst waardevol vindt, maar begint het gesprek ook op een positieve noot. Het is meteen een goede gelegenheid om te vermelden dat je een terugkerende klant bent of het merk al geruime tijd volgt. Een beetje vriendelijkheid (en loyaliteit) goes a long way. Probeer dit eens: “Ik ben al jaren vaste klant bij jullie en ik hou van jullie producten. Ik geef er de voorkeur aan om bij jullie te winkelen en het bedrijf te steunen, maar ik zag dat bedrijf X dit fototoestel goedkoper aanbiedt. Is het mogelijk om de prijs te matchen?”
4. Wees vriendelijk
Ik hoor vaak dat mensen eerder jammerend een korting vragen. Maar dat is niet de juiste manier. Het is veel leuker om een vrolijk persoon te helpen, denk ik dan. Vriendelijke mensen willen andere vriendelijke mensen helpen. Daarbij is ontzettend belangrijk om iedereen met fatsoen en vriendelijkheid te behandelen, vooral wanneer je om een gunst vraagt.
Wat als het antwoord nee is?
Als het toch niet kan, wees dan vooralsnog dankbaar. Onthoud dat de persoon met wie je praat waarschijnlijk gewoon voor het bedrijf werkt en er daadwerkelijk niets aan kan veranderen. De verkoper is je natuurlijk ook niets verplicht. Je kunt er dan nog steeds voor kiezen om het te kopen en de volledige prijs te betalen, of je zoekt verder voor een betere prijs elders. Voel je ook zeker niet ongemakkelijk. Ze wijzen alleen het verzoek af (en vaak vindt de ander dat nog jammer ook) en niet jou als persoon.
Vraag om een dienst
Soms is het makkelijker om gratis diensten te krijgen dan een korting. Bijvoorbeeld een voucher voor gratis verzending, een gratis product of gratis montage. Dit kan je gemakkelijk geld besparen, vooral als het om een groter item gaat. Bijvoorbeeld: ik boek bijna altijd de goedkoopste kamer in een hotel, om vervolgens bij het inchecken te vragen of er niet nog een andere kamer beschikbaar is. Over het algemeen vinden mensen in de hospitality-branche het leuk om gasten te helpen en te zien dat ze tevreden zijn, dus dit verzoek wordt vaak ingewilligd. Misschien heeft mijn vriendelijke houding hier ook iets mee te maken, want wanneer je aankomt op hotel tijdens je reis, is iedereen doorgaans in een goede stemming, toch?
Dus, neem de volgende keer je iets koopt dit artikel erbij en probeer een korting te krijgen.