Daphne huurde een fijn appartement in het centrum van Antwerpen. Maar bij uittrede was ze gefrustreerd: ze kreeg haar huurwaarborg niet volledig terug. Ze deelt hoe dat kan en geeft meteen ook tips om te voorkomen dat jou hetzelfde overkomt.
Het laatste appartement dat ik huurde voor ik een appartement kocht, was er eentje in een oud herenhuis met prachtig oude elementen. Ik had nauwgezet een huurovereenkomst ondertekend en een aanzienlijke huurwaarborg betaald van drie keer de maandelijkse huur. In totaal € 1.850. Hoe graag ik er ook woonde, na twee jaar was het tijd om te verhuizen naar een ander adres. Ik hoopte dat het terugkrijgen van mijn huurwaarborg een probleemloze procedure zou worden, maar kwam al snel bedrogen uit.
Bij de uittrede, in het bijzijn van een plaatsbeschrijver, merkte ik dat de verhuurder vastbesloten was om elk mogelijk mankement te vinden. Ik maakte me niet druk: ik was altijd uiterst zorgvuldig omgegaan met het huis. Toch waren er een aantal zaken waar we over struikelden. Ik vertel ze je hieronder en geef meteen ook tips waarmee jij dit kunt voorkomen. Want het is zonde van het geld!
1. Meld gebreken altijd
Bij het controleren van de keuken werden de leidingen onder de lavabo gecheckt. Wat bleek? Er miste een dichtingsring van een leiding, waardoor deze vochtig was. Dat kostte mij een deel van mijn waarborg. Hoewel ik aanhaalde dat ik als huurder niet verantwoordelijk ben voor zulke zaken, wees de plaatsbeschrijver mij op mijn meldingsplicht. Ik had het gebrek als huurder moeten melden tijdens mijn huurperiode.
Het is dus belangrijk om eventuele schade of gebreken in het appartement tijdig aan de verhuurder te melden, liefst schriftelijk. Zo geef je de verhuurder de kans om deze te herstellen voordat je vertrekt. Bovendien voorkomt dit dat de verhuurder later beweert dat jij verantwoordelijk bent voor de schade, zoals bij mij gebeurde. Het naleven van de meldingsplicht kan je positie versterken bij geschillen over de teruggave van de borg en kan helpen om onnodige discussies te vermijden.
2. Maak foto’s of video’s
De groentebak in de koelkast miste. De verhuurster bereidde zich al voor om een notitie te maken dat er een nieuwe groentenbak gekocht moest worden op mijn kosten. Tot ik me bedacht dat er bij de intrede foto’s waren gemaakt. Wat bleek? De groentebak miste zowaar al die tijd al.
Laat dus zeker foto’s maken door een plaatsbeschrijver of maak deze zelf. Maak ook bij vertrek foto’s of video’s van de staat van het appartement, om bewijsmateriaal te hebben van de huidige staat. Zorg ervoor dat de foto’s duidelijk zijn en dat eventuele schade of gebreken zichtbaar zijn.
3. Probeer het onderling op te lossen
Ik was blij met de nachtkastjes die aan de muren bevestigd waren toen ik in het appartement trok. Handig, want mijn bed paste er precies tussen. Toen ik het appartement verliet, werden ze ter plekke van de muur gehaald, omdat de nieuwe huurster ze niet wilde hebben. Volgens de verhuurder was ik op dat moment aansprakelijk voor de vier gaten van de pluggen die er overbleven. Ook moest de volledige slaapkamer opnieuw geverfd worden om het plamuursel onzichtbaar te maken. Hoewel ik probeerde uit te leggen dat ik de gaten nooit gemaakt had, kwam de nieuwe huurster met een oplossing. Ze had ervaring met het netjes herstellen van muren en zou het zelf voor haar rekening nemen.
Probeer dus open te communiceren met alle partijen tijdens het proces. Misschien is er iemand die persoonlijk met een oplossing kan komen. Zo moet er geen derde ingeschakeld worden, die met een groot deel van jouw huurwaarborg gaat lopen. Als er sprake is van nieuwe schade, leg dan uit waarom dit niet jouw verantwoordelijkheid is. Het kan nuttig zijn om deze communicatie op voorhand schriftelijk te doen, bijvoorbeeld via e-mail, zodat je bewijs hebt van de gemaakte afspraken.
4. Kuis goed bij vertrek
Natuurlijk laat je een appartement proper achter bij de uittrede. Maar eigenlijk zou dat nog een stap verder moeten gaan: een extreem grondige poetsbeurt waarbij ook delen worden schoongemaakt die misschien buiten jouw appartement vallen. In mijn geval ging dat om de buitendeuren. De ramen waren langs binnen en -buiten gelapt, maar er zat nog wat zand op de deuren aan de buitenkant. De verhuurster wilde een schoonmaakploeg inschakelen en de kosten op mijn naam zetten. Gelukkig vonden we een oplossing: ik had wat extra poetsgerief meegenomen en kon het op dat moment nog snel even schoonmaken.
Zorg ervoor dat je het gehuurde appartement grondig schoonmaakt voordat je vertrekt. Een schone en opgeruimde woning kan helpen om eventuele geschillen over schoonmaakkosten te voorkomen. Neem de tijd om alle ruimtes, inclusief ramen en buitendeuren, grondig schoon te maken. Reinig oppervlakken, verwijder vuil en stof, stofzuig en dweil de vloeren, en zorg ervoor dat het appartement er zo goed mogelijk uitziet.
5. Zorg voor een conforme ketel
Toevallig vernam ik een maand voor vertrek dat een ketel conform moet zijn bij vertrek, omdat die kosten anders hoog kunnen uitvallen. Mijn ketel was inderdaad niet meer conform sinds twee maanden, en dus contacteerde ik verschillende professionals waarna ik voor de laagste prijs ging. Had ik dit uit handen gegeven aan mijn huurbazin, dan had ik dit niet zelf in de hand gehad.
In België is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de ketel in het gehuurde appartement conform is en voldoet aan de wettelijke vereisten. Dit omvat regelmatig onderhoud en reiniging van de ketel, meestal om de paar jaar, afhankelijk van de specifieke regelgeving. Als huurder ben je verantwoordelijk voor het naleven van deze regels en het onderhoud van de ketel tijdens je huurperiode.
Jammer dat ik een deel van mijn huurwaarborg niet heb teruggekregen. Maar met deze tips kun jij voorkomen dat jou hetzelfde overkomt!