“Om te besparen verkocht ik m’n wagen en gebruik ik nu een deelauto”

Wist je dat veel autobezitters in België maandelijks zo’n € 400 aan hun wagen uitgeven, terwijl die het grootste deel van de tijd ongebruikt blijft? Dat is een flink bedrag! Daarom verkocht Daphne haar auto en koos ze voor een deelauto.

Oude liefde roest niet. Dat mijn eerste auto zo’n beetje uit elkaar viel en volgens de meesten niet de schoonheidsprijs had gewonnen, zag ik niet zo. Het was voor mij meer dan een auto, mijn oude Citroën C3 gaf me voor het eerst het gevoel van ultieme vrijheid. En, oké: hoge lasten. Vooral als je die wagen, zoals in mijn geval, weinig gebruikt. Maar een auto bezitten kost nu eenmaal veel geld, niet?

Klopt. Maar als je in een grotere stad woont, zijn er tegenwoordig veel concepten die een alternatief bieden voor het bezitten van een eigen wagen. De allergoedkoopste optie is waarschijnlijk om je auto in te ruilen voor een fiets en daarmee al je verplaatsingen te doen. Helaas was dat voor mij niet mogelijk. De paar ritjes die ik maandelijks nog moest doen waren noodzakelijk én minstens 70 kilometer lang.

Wat mijn auto kostte

Om andere opties te bekijken, bracht ik de kosten van mijn wagen in kaart:

Aanschafkosten

De kosten van het kopen van een auto, inclusief de aankoopprijs en eventuele bijkomende kosten zoals belastingen, registratie en verzekering. Bij mij was dat een tweedehandsaankoop voor € 3.000.

Verkeersbelasting

Dit is een jaarlijkse belasting die je moet betalen voor het bezit van een auto. De hoogte van de belasting hangt af van het gewicht en type brandstof van de auto, evenals de regio waarin je woont. Daarvoor werd bij mij elk kwartaal € 127 afgeschreven.

Verzekering

Het is verplicht om je auto te verzekeren tegen wettelijke aansprakelijkheid (WA-verzekering). De kosten van de verzekering kunnen variëren op basis van factoren zoals je leeftijd, het aantal schadevrije jaren, het type auto en de dekking die je kiest. Dat was bij mij € 40,27 per maand.

Brandstofkosten

Deze kosten waren bij mij elke maand anders, omdat ik de ene maand meer reed dan de andere, maar ik schat het op zo’n € 50 per maand.

Onderhoud en reparaties

Auto’s vereisen regelmatig onderhoud, zoals olieverversingen, bandenwissels en remcontroles. Daarnaast kunnen er onverwachte reparatiekosten zijn als er iets kapot gaat aan je auto. Daar valt onder meer de autokeuring van € 38,20 per jaar onder, maar met een oudere auto zoals de mijne waren reparaties zeker niet uitgesloten. Ik schat deze kosten op zo’n € 150 euro per jaar. Al bleef het sommige jaren daar niet bij, zoals toen bleek dat het dak van mijn Pluriel-editie niet meer wilde openen. Dat gebeurde helaas niet één maar meerdere keren. Het resultaat? Ik heb hieraan hon-der-den euro’s uitgegeven doorheen de jaren.

Parkeerkosten

Als je je auto in stedelijke gebieden parkeert, moet je waarschijnlijk parkeerkosten betalen. Deze kosten kunnen variëren afhankelijk van de locatie en het tijdstip waarop je parkeert. Maar als ik mijn parkeer-app mag geloven, ben ik daar € 20 per maand aan kwijt. Daarnaast huur ik een garagebox in de stad voor € 115 per maand om de wagen weg te zetten.

De totale kosten zijn moeilijk te bepalen, omdat er bij een auto veel variabele kosten aan te pas komen, maar ik reken op € 234,48 per maand. Daar zijn de benzinekosten en extra onderhoudskosten bij een groot defect niet bijgerekend.

Autodelen

Het was dan ook tijd om mijn behoeften en uitgaven kritisch te evalueren. Ik begon te onderzoeken welke alternatieven er waren voor de paar ritjes die ik per maand deed. Een deelauto met carpoolservices zoals Poppy, Cambio of Green Mobility, leek plots een heel goede oplossing. Neem mijn favoriet: Cambio. Met behulp van hun app open je jouw gereserveerde auto die je kunt gebruiken zolang je wil: een uur, enkele uren, een dag, een week of langer. Na gebruik plaats je hem terug op z’n vaste  standplaats (zoeken naar een vrij parkeerplekje is dus ook niet meer nodig!). In mijn geval koos ik voor een maandelijks abonnement van 50 tot 300 kilometer voor € 8 met een éénmalige opstartkost van € 35. Voor een standaard stadswagen is de uurprijs € 1,95 en de kilometerprijs € 0,28.

Hoeveel scheelt dit per maand?

De hamvraag: hoeveel bespaart me dit? Laat ik als voorbeeld 200 kilometer per maand nemen waarbij ik de auto anderhalve dag in gebruik heb. Dan komt dat met mijn eigen wagen op pakweg € 280,72 euro per maand neer. Met autodelen kost me dat (na de inschrijfkosten) € 87,40 per maand. En met de opbrengst van de verkoop van mijn wagen op zak, heb ik hier zelfs nog best een grote buffer voor!

Hoewel ik afscheid heb moeten nemen van mijn eerste autoliefde, heeft het me ondertussen al veel geld bespaard. En vooral: er zullen dus geen verrassingen meer op m’n pad komen als het gaat om bezoekjes aan de autogarage en hoog-oplopende kosten die hierbij komen kijken. En het feit dat de stress over onderhoud, schoonmaken, pechverhelping, verzekering en een parkeerplek weggevallen is, vind ik haast onbetaalbaar.

In dit artikel kunnen affiliate-links staan.

Deel dit bericht:

WhatsApp
Facebook
LinkedIn
Pinterest
Email
Twitter

Volg ons ook op Instagram voor meer inspiratie, tips en tricks!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Je ontvangt dan ook dit GRATIS Spaarganzenbordspel. Daarmee is sparen nog leuker en kan jij jouw voortgang bijhouden en tussentijdse doelen vastleggen. Elke stap vooruit is er weer één. Dus op naar je spaardoel!

NIEUW: De PorteRenee app

Heb jij 'm al? Download de gratis app!