Wanneer je de stap hebt gezet om zelfstandige te worden en je je eerste opdracht(en) bespreekt, kan het lastig zijn om je uurtarief te bepalen. Daarom deelt Daphne hoe zij, nu zeven jaar freelancer, haar tarief bepaalt.
Ik vond het altijd een van de ongemakkelijkste gesprekken die er waren: het bepalen van mijn uurtarief als zelfstandige. Hoewel een nieuwe opdracht altijd iets ontzettend spannends was, werd dat gevoel meteen de kop ingedrukt wanneer hét gesprek aan de orde kwam. Ik zag het al helemaal voor me hoe de werkgever in kwestie stijl achterover sloeg wanneer ik mijn bizar hoge bedrag uitsprak. Waarna ongetwijfeld een afwijzing zou volgen.
Onderhandeling
Onzin natuurlijk. Dat ‘hoge bedrag’ is achteraf gezien niet hoog en zo’n reactie is nooit gekomen. Dat ik altijd bang was dat ik teveel vroeg, zie ik ook wel als iets positiefs nu: ik had schrik om potentiële mooie kansen te verliezen. Maar daarbij vergat ik misschien dat het om een onderhandeling gaat. En bij een onderhandeling probeer je immers een gulden middenweg te zoeken die voor beiden acceptabel is.
Een groot verschil met zeven jaar geleden, toen ik zelfstandige werd, is ook dat ik mezelf beter ken en mijn positie in de markt. Ik weet beter wat ik waard ben. En ik denk dat dat het startpunt is van het bepalen van een uurtarief. Maar er zijn meerdere manieren om je uurtarief als zelfstandige te bepalen. Ik geef je er een paar en daarna vertel ik je hoe ik het nu aanpak. Houd daarbij rekening met het feit dat dit niet automatisch opgaat voor een uurtarief, je kunt ook aan een dagtarief, maandtarief of een totaalprijs voor een project denken. Dat ligt aan het soort werk dat je gaat doen.
Kostenplusmethode
Deze methode houdt rekening met al je kosten, inclusief zakelijke kosten, overheadkosten en gewenste winst. Je bepaalt een basisuurtarief door al je kosten op te tellen en voegt daar een gewenste winstmarge aan toe. Houd natuurlijk ook rekening met de belastingen die je zal moeten betalen. In een eenmanszaak geldt hetzelfde principe als bij loontrekkenden: je netto-inkomen wordt gespreid belast volgens vier belastingschijven. Hoe meer je verdient, hoe meer je dus procentueel bijdraagt. In de hoogste schijf, met een omzet vanaf € 46.440, is dat 50%. Online vind je wel manieren hoe je dit voor jezelf uitrekent. Zo zie je maar weer: goede voorbereiding is key.
Concurrentiemethode
Lukt het om de tarieven die andere zelfstandigen in jouw branche en regio hanteren te onderzoeken? Vraag niet klakkeloos hetzelfde als iemand die al jaren ervaring heeft. Je wilt concurrerend zijn, maar houd ook rekening met je eigen vaardigheden en ervaring. Het dient eerder om een idee te geven van het gangbare uurtarief en hoe je jezelf kunt positioneren. Wellicht kun je vragen wat zij in het begin vroegen en houd je daarbij rekening met de inflatie en vraag.
Marktonderzoek
Lukt het niet om de tarieven van andere zelfstandigen te achterhalen, dan voldoet enkel marktonderzoek misschien ook wel om de vraag en het aanbod in jouw branche te begrijpen. Analyseer de markt om te zien welke tarieven klanten bereid zijn te betalen voor vergelijkbare diensten. Dit kan je helpen om je prijsniveau te bepalen en je tarief af te stemmen op de marktbehoefte.
Uurtarief op basis van salaris
Als je voorheen in loondienst hebt gewerkt in een vergelijkbare rol, kun je overwegen om je netto uurtarief te baseren op het salaris dat je verdiende als werknemer. Bereken daarna hoeveel kosten er nog bij komen voor jou om het uurloon te bepalen die je wilt vragen. Werd jij onder een uurtarief ingezet voor je bedrijf? Hanteer dan niet per se dit bedrag. Misschien was er bij het bedrijf sprake van meer ervaring door verschillende afdelingen die samenwerken. Maar het is wel goed om te weten welke waarde je hebt. Houd tot slot rekening met de voordelen van het ondernemerschap, zoals de flexibiliteit en extra verantwoordelijkheden.
De methode die ik hanteer: waardebepaling
Bij deze methode kijk je naar de toegevoegde waarde die je biedt aan je klanten. Laat dus de berekeningen een beetje los, en kijk naar wat jouw bijdrage waard is. Je bepaalt je tarief op basis van de kwaliteit van je diensten, je expertise, ervaring en unieke vaardigheden. Het kan een beetje vreemd voelen dat je hierbij geen rekening houdt met je concurrenten, maar er zijn zoveel verschillende factoren waarmee rekening gehouden moet worden. Misschien heb jij wel een geweldig netwerk dat een ander niet heeft. Of een dure studie die van grote waarde is. En wat dacht je van het vertrouwen dat ze in jou kunnen hebben? Want vergeet niet dat het vinden van de juiste persoon om op te vertrouwen van onschatbare waarde is. Kortom: onderbouw het goed. Gaat een opdrachtgever niet akkoord met het bedrag dat jij terecht vindt, dan kun je het wellicht ook sneller accepteren.
De volgende vragen kunnen je hier misschien bij helpen:
- Wat is het gangbare tarief in mijn branche?
- Bied ik iets unieks aan?
- Ben ik een onmisbare schakel?
- Wat bied ik, dat een andere freelancer niet zou kunnen?
- Welke kosten zijn specifiek voor mijn bedrijf?
Houd rekening met minstens vier vrije weken per jaar waarin je niet werkt door verlof en ziekte. Zorg ervoor dat je rekening houdt met ten minste een halve dag per week voor niet factureerbare taken, zoals je administratie, je eigen projectmanagement en eigen branding.
Vergeet niet te verhogen
Tot slot: vergeet niet het tarief op een gegeven moment weer te verhogen. Een goede voorbereiding is belangrijk om je tarief te bepalen, maar natuurlijk leer je het meest door het te doen. Er zijn vast kosten en meevallers die je over het hoofd hebt gezien. En naast het gegeven van inflatie, bouw je natuurlijk meer ervaring en expertise op in je vakgebied, wat jouw waarde als professional weer verhoogt! Het verhogen van je tarief is op dat moment een manier om deze groei en verbetering te weerspiegelen en te zorgen dat je inkomsten in lijn blijven met je kennis en kunde.